Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

E-businessboard | December 13, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Ga hier maar eens goed voor zitten: een checklist voor de juiste zithouding

September: voor velen betekent het back at the office of back to school. We gaan weer fris van start na een paar weken in de chillmodus. Maar na een paar weken begint de ellende. Hoofpijn, vermoeidheid, een stijve nek of zere rug. Dit kán komen door werkdruk en stress. Maar veel vaker komt het door de manier waarop wij kantoortijgers aan ons bureau zitten. Watch and learn! Inofec Kantoormeubelen presenteert een checklist voor een ergonomische verantwoorde zithouding.

Checklist: 7 stappen om je zithouding te verbeteren

Eerlijk zeggen: betrap jij jezelf nu je dit leest op een lichaamshouding van een drievingerige luiaard? Ga hier dan maar eens even goed voor zitten. Er bestaat nu een infographic waarmee je in 7 stappen de ideale zithouding hebt.

1. Ogen en nek

Waar het vaak al mis gaat, is dat ons beeldscherm te laag staat. Zeker bij laptops is dit een groot probleem. Hierdoor buig je je hoofd naar beneden en krijg je kramp in je nek. Bij een rechte houding zou je recht vooruit naar de bovenkant van de monitor moeten kunnen kijken of er net iets onder. Maar er absoluut niet overheen. Dit is op te lossen met een laptopstandaard of een monitorarm. De ideale afstand tot het beeldscherm is trouwens 45-70 cm. Merk jij dat je na een lange dag last van je ogen en hoofd krijgt? Dan kan een speciale beeldschermbril (of überhaupt lenzen of een bril…) uitkomst bieden. Die filteren het blauwe licht van het beeldscherm.

2. Bovenrug

Ontlast je bovenrug door rechtop te gaan zitten met ontspannen schouders. Te vaak zitten we compleet verkrampt aan ons bureau. Investeer als werkgever in goede, ergonomische bureaustoelen, deze bieden voldoende ondersteuning. Hiermee voorkom je veel ellende en soms zelfs ziekteverzuim. Win-win dus.

3. Armen en polsen

Schouders en armen horen ontspannen aan te voelen. Je boven- en onderarm moeten in een hoek van 90 tot 120 graden op het tafelblad vallen. De polsen moeten zo recht mogelijk blijven en de vingers ontspannen. Hiervoor dienen de armleuningen van de bureaustoel mooi aan de sluiten met de hoogte van het bureau. Verstel dus óf het bureau óf de hoogte van de armleuningen.

polsen

Lees meer

Submit a Comment